Friday, June 1, 2012

Euro 2012 | Tactical Analysis - France


France kali ini dianggap antara "favourite" disamping beberapa negara lain seperti Spain, Germany & Netherland. Jurulatih France, Laurent Blanc mempunyai "attacking minded player" yang ramai terutamanya di kawasan tengah dan beliau gemar menggunakan formasi 4-2-3-1 atau 4-1-4-1 (Bergantung kepada posisi Cabaye) Berdasarkan beberapa siri perlawanan persahabatan, barisan kemungkinan France adalah seperti diatas. Di posisi "defensive midfield" ia sepatutnya milik Yann M'Vila namun beliau "doubtful" sama ada boleh terus beraksi atau terpaksa diketepikan akibat kecederaan yang dialami ketika bertemu Serbia semalam.

Di posisi penjaga gol, Hugo Lloris bakal turun selaku penjaga gol utama, beliau cemerlang sepanjang musim ini bersama pasukannya Lyon dengan 36 penampilan dan 5 "clean sheets". Beliau mempunyai "reflexes" yang cukup pantas dan konsentrasi yang baik namun beliau sedikit lemah dalam aspek disiplin. Steve Mandanda selaku penjaga gol kedua.

Bahagian benteng tengah, Adil Rami dijangka akan beraksi bersama Phillipe Mexes meninggalkan Laurent Koscielny di bangku simpanan. "Center back" France haruslah solid ketika bertahan kerana kedua-dua pemain di bahagian kiri dan kanan lebih kepada "wing-back" Debuchy, Reveillere, Evra dan Clichy yang kerap berlari keatas membuat "overlap" 


Di jentera tengah, Laurent Blanc sedikit kerunsingan apabila tonggak tengah, Yann M'vila tercedara pada perlawanan semalam. Alou Diarra dijangka akan diturunkan selaku "holding-midfielder" atau "defensive midfielder (support)" yang tidak banyak terlibat sama ada semasa bertahan mahupun menyerang. Beliau hanya perlu sentiasa berada di tempat "free area" untuk menerima bola dan terus melakukan hantaran-hantaran pendek.

Paling menarik, aksi pemain tengah Newcastle United, Yohan Cabaye yang ditugaskan selaku seorang "box-to-box midfieder" dan "playmaker" beliau sangat mobile dan laju, terlibat ketika pasukan bertahan dan juga menyerang. Di bahagian "flanker" Nasri dan Ribery lebih kepada "inside forward" yang kerap "drift-in" ke kotak penalti lawan dan bebas bertukar-tukar posisi. Florent Malouda di posisi "attacking-midfield" membantu menjana serangan disamping turut bertindak selaku "back-up striker" namun ketiga-tiga pemain ini bebas untuk "roaming" keluar dari posisi masing-masing.


Apa yang memeningkan Lauren Blanc ialah di posisi "lone striker" dimana beliau terpaksa memilih salah satu antara dua "on-form" striker iaitu Karim Benzema dan Olivier Giroud, masing-masing menamatkan kempen liga bersama pasukan masing-masing dengan 21 gol. Untuk perlawanan pertama bertemu England, mungkin Benzema yang menjadi pilihan utama dan jika Benzema gagal menampilkan aksi baik, semestinya Giroud akan bersedia mencuri peluang.

Ramalan : France layak sekurang-kurangnya ke peringkat separuh akhir EURO 2012.

Bonne chance France!




No comments:

Post a Comment