Tuesday, June 12, 2012

Players Analysis | Malaysia [2] - [0] Singapore

Harimau Malaya sudah bangkit dari lena. Singapura tewas 2-0 di tangan pasukan Malaysia walaupun menurunkan rata-rata pemain yang lebih berpengalaman berbanding ketika mengikat Malaysia di Stadium Jalan Besar tempoh hari. Kembalinya Mustafiq Fahrudin, Daniel Bannet, Qiu Li dan Aleksandar Duric tidak memberi apa-apa kesan kepada keputusan perlawanan. Jelas Harimau Malaya mendominasi perlawanan dari sepak mula hingga ke wisel penamat.

Players Analysis

Khairul Fahmi : Beliau tidak banyak di uji pada perlawanan ini, jadi tidak banyak yang perlu di ceritakan tentang pemain ini.

Amiridzwan Taj : Menjadi "partner" kepada Aidil di posisi pertahanan tengah (kiri), beliau beraksi dengan cukup baik. Bijak membaca permainan dan banyak melakukan "interceptions". Beliau "man-mark" Aleksandar Duric dengan berkesan sekali. Rajagobal menurunkan beliau mungkin kerana kelebihan fizikal yang dimiliki beliau.

Aidil Zafuan : Seperti biasa. Tenang dan cemerlang!

Bunyamin : Beraksi di posisi pertahanan kanan, beliau sekali sekala naik membuat "over-lapping" dan berjaya menghatar beberapa "through-ball" yang menarik kepada pemain penyerang.

Fadhli Shas : Bermain di posisi pertahanan kiri. Satu pengalaman baru buat beliau yang merupakan seorang pemain pertahanan tengah, namun siapa sangka, walaupun kali pertama beraksi sebagai pertahanan kiri. Fadhli yang lebih "static" daripada Bunyamin beraksi dengan "solid" dengan kerap kali berjaya membantu rakan-rakan di pertahanan tengah.

Gurusamy : Seperti biasa, beliau ditugaskan selaku "ball-winning-midfielder" berjaya melangsaikan tugas beliau dengan berjaya. "Work-rate" yang tinggi membuatkan pemain-pemain Singapura "frust" setiap kali Gurusamy memenangi bola ketika mereka menyerang. Beliau seakan "ball-magnet".

Safiq Rahim : "Captain fantastic!" selepas aksi longlai di beberapa perlawanan lepas, Safiq kali ini tampil lebih berkeyakinan dan seolah-olah "dilahirkan semula" dan tidak banyak melakukan hantaran-hantaran yang sia-sia seperti dalam beberapa perlawanan lepas. Mengenai sepakan percuma beliau. His right-foot is programmable! Beliau merupakan "playmaker" utama Harimau Malaya pada perlawanan ini.

Kunanlan : Bermain di sayap kiri. Kunanlan dilihat lebih kepada seorang "inside forward". Beliau lebih gemar membuat larian deras di tepi garisan padang sebelum "cut-inside" ke dalam kotak penalti Singapura dan apabila ini berlaku, sekurang-kurangnya 3 pemain pertahanan Singapura akan keluar dari posisi membuka ruang kepada pemain Malaysia lain (Matyo, Shakir Ali, Safiq, Azamuddin) untuk melakukan "finishing" namun penyokong kerap kali dikecewakan dengan "final-pass" daripada Kunanlan.

Azamuddin Akil : Nicknamed as Alex, beliau berada di segenap padang cuba mendapatkan bola. Di posisi sayap kanan, berperanan sama seperti Kunanlan selaku "inside forward" Alex lebih gemar untuk "beat" pemain pertahanan lawan secara "one-on-one" lebih "direct" berbanding Kunanlan. Menggelecek dan terus membuat "final-pass" atau pun terus melakukan rembatan. Inilah jenis pemain yang diperlukan oleh Rajagobal, pemain yang rajin untuk turun mendapatkan bola.

Norshahrul : Fantastic for tonight, berada di "hole" antara jentera tengah dan pertahanan Singapura, Matyo turun selaku "advance playmaker" yang lebih sebagai seorang "creator" berbanding "finisher" dan kedua-dua gol pasukan Malaysia berpunca daripada Matyo. Form beliau dalam pasukan kebangsaan kini dilihat lebih baik berbanding form dalam pasukan Kelantan.

Shakir Ali : Laju, bijak dan licik itulah Shakir Ali. Menjaringkan gol hasil tandukan ala pemain Manchester United, Javier Hernandez dan banyak melakukan larian-larian bahaya daripada belakang pemain pertahanan lawan. Prospek yang dulunya pernah bersinar dan kemudianya sinar itu malap buat seketika tetapi sekali lagi, Azraai Khor Abdullah berjaya menggilap kembali bakat pemain muda ini.




Tahniah Harimau Malaya!

1 comment:

  1. Bagus bro blog ni. tp x ramai yg tau. cuba buat page utk blog ni kat FB. senang sket nk keep up dgn post2 baru dr anda.

    ReplyDelete