Thursday, June 7, 2012

Preview | Singapore Vs Malaysia


Ya, tidak mungkin Rajagobal akan menggunakan formasi ini kerana beliau terlalu 'terikat' dengan formasi tradisional 4-4-2 dan dengan Safiq Rahim selaku pemain kesebelasan utama automatik. Preview ini dibuat tiada kena mengena dengan kepala otak Rajagobal. Ini hanya sekadar untuk melontarkan pendapat seorang pemerhati dari luar yang tidak kenal akan setiap pemain kebangsaan. Langsung tidak mengenali. Langsung.


Harimau Malaya tidak boleh kalah dengan pasukan seberang tambak walaupun ini hanya perlawanan persahabatan yang keputusannya akan dikira dalam kedudukan ranking (tapi tidak mengapa kerana ranking tidak membawa apa-apa makna dan tidak penting sama sekali) Singapura sejak sekian lama telah menjadi musuh tradisi. Dapat kita lihat bertapa kuatnya "rivalry" antara kedua-dua negara ini sejak era Uncle Choo lagi (Siapa yang tak kenal Uncle Choo sila google) dimana Uncle Choo akhirnya berjaya mengembalikan zaman kegemilangan bolasepak Singapura. Jadi, perlawanan ini sangat penting pada nilai maruah negara Malaysia.

The Tactical 

Memandangkan Singapura lebih suka bermain dengan formasi 4-4-2 jadi aku lebih suka Malaysia bermain dengan formasi 4-2-3-1 yang sebenar (tidak seperti ketika menentang Filipina) kerana ini akan memberikan Malaysia seorang "extra man" di bahagian tengah dan dapat memberi keseimbangan ketika bertahan dan juga menyerang. Dua orang "holding midfielder" akan memberi "extra shield" kepada barisan pertahanan manakala  empat pemain diatas menyerang.

Di posisi penjaga gol, aku memilih Khairul Fahmi Che Mat walaupun Farizal Marlias beraksi cemerlang ketika menentang Filipina tempoh hari. Pemilihan ini berdasarkan pengalaman menentang Singapura yang ada pada Apek. Beliau lah yang banyak menyelamatkan gawang negara dalam perlawanan timbal balik kelayakan Piala Dunia di Stadium Nasional Bukit Jalil (Stadium Jalan Besar (Sharbinee) : tewas 5-3, SSBJ (Apek) : seri 1-1)

 "Back-four" aku hanya melakukan satu perubahan dimana Sabre Abu di masukkan kedalam kesebelasan utama menggantikan Azmimuslim. Sabre lebih selesa mengawal bola berbanding Azmi dan lebih gemar untuk membuat "overlapping". Walaupun Sabre lambat sedikit untuk turun bertahan namun seorang "defensive midfield" boleh cover, yang penting Sabre boleh "provide width". Di tengah, Aidil dan Fadhli dikekalkan, mereka beraksi baik ketika menentang Filipina manakala di posisi bek kanan, Mahali diturunkan dengan tugas sama seperti Sabre Abu.

Ya, aku drop Kapitan Safiq Rahim di tengah. Memberi peluang kepada Amar Rohidan berganding dengan Gurusamy. Gurusamy diturunkan selaku "ball-winning-midfielder" manakala Amar Rohidan lebih kepada seorang "deep-lying-playmaker" kerana beliau mempunyai kualiti hantaran yang baik. Beliau akan turut membantu bertahan dan sebaik sahaja menerima bola, beliau perlu terus membuat hantaran kepada pemain-pemain sayap atau pun "attacking-player" yang tidak dikawal.

Dua orang pemain sayap yang laju diturunkan - Shahurain (Right-footed) dan Kunanlan (Right-footed) buat larian laju di tepi garisan dan cuba "drag" pertahanan Singapura supaya keluar dari posisi sebelum melakukan hantaran-hantaran kreatif kepada penyerang. Mereka juga lebih bebas untuk "drift-in" ke dalam "penalty-box" Singapura. Aku lebih suka pemain sayap lebih bebas untuk bertukar-tukar posisi antara satu sama lain.

Norshahrul pula diturunkan selaku "number 10" bermain seperti Rooney di Man Utd. Seorang "attacking-midfielder" beliau seorang pemain yang kreatif dan bijak mencipta peluang kepada pemain lain dan beliau juga mampu menjaringkan gol. Berikan beliau kebebasan untuk "roaming" sepenuhnya. Aku mengekalkan Safee Sali walaupun beliau ketandusan jaringan antarabangsa sejak 11 bulan yang lalu kerana berdasarkan pemerhatian aku selepas perlawanan menentang Filipina tempoh hari beliau begitu bersungguh-sungguh dan berazam tinggi untuk menutup mulut pengkritik yang mula mengkritik kredibiliti beliau selaku penyerang bernilai jutaan ringgit.

Sekadar pandangan dari luar !

No comments:

Post a Comment